Mechanizmy, jakich warto unikać w komunikacji cd.

Mechanizmy, jakich warto unikać w komunikacji cd.

20150628_094757

Po wdrożeniu zmian na wakacje pora powrócić też do poprawy naszej komunikacji. Ostatnio mówiliśmy o osądzaniu, decydowaniu za innych i uciekaniu od problemów innych. Praktyczne ćwiczenia, propozycje zabaw znajdziesz TU. A przed nami kolejne trudności nad którymi się pochylimy.

Zaczniemy od porównywania i domyślania się – ile razy zdarzyło się nam, że słuchając o problemach rodzinnych czy w pracy, automatycznie znachodziliśmy analogiczną sytuację z naszego życia, albo kogoś innego, po prostu coś o czym słyszeliśmy? Założę się, że w 85% przypadków tak właśnie postępujemy. Czy to coś złego? I tak i nie. Jest to jak najbardziej naturalna reakcja, nasz mózg w ten sposób znajduje rozwiązania dla nowych zdarzeń w naszym życiu. Nie tworzy za każdym razem nowego wyjścia, tylko na podstawie doświadczenia podpowiada, to co jest najbardziej prawdopodobne. Ten mechanizm niezwykle ułatwia nam życie, a nawet może je kiedyś uratować, ale jednocześnie bardzo utrudnia nam dobrą komunikację. Bo przestajemy widzieć rozmówcę, drugiego człowieka i jego problem, jego życie, zamiast tego pojawia się wizja nas samych i naszych super ekstra rozwiązań, które tak naprawdę w niczym nie pomagają i mają się nijak do rzeczywistości tej drugiej osoby. Nie wspominając o tym jak irytujące jest wysłuchiwanie naszych domysłów często nieadekwatnych do tego co miało być opowiedziane.

Zdarza się też, że mylimy naszą empatię z barierą utożsamiania się, wtedy tak bardzo wchodzimy w czyjś problem, że widzimy tylko nasze emocje, nasze stany przeżywania, a nie to co odczuwa osoba, która nam opowiada o swojej sprawie. Zaczynamy słuchać opowieści i po kilku minutach wymuszamy „przejęcie pałeczki” i snujemy fantazje o tym, jak kiedyś sami mieliśmy podobny przypadek.

anger-18615_1280Z kolei jeśli mamy do przedyskutowania z bliskimi, czy znajomymi jakąś kwestę, albo chcemy na coś namówić, to warto wystrzegać się zbytniego przekonywania do swojej racji. Blokuje nas na potrzeby innych, bo ważniejsze jest przeforsowanie swojej opinii, bez względu na konsekwencje. Niestety obejmuje to takie zachowania jak manipulacja, podnoszenie głosu, niedopuszczenie do podania przeciwnych argumentów, przekręcania faktów, obmawiania. To co kryje się za takim zachowaniem, to głębszy problem obejmujący nie tylko komunikację ale i inne obszary funkcjonowania. Jednak w tej sferze bywa najbardziej dokuczliwy, bo może całkowicie pozbawić nas bliskich relacji. Jeśli jesteśmy przekonani o własnej nieomylności lub po prostu nie przechodzi nam przez gardło przyznanie się do błędu, to sami sobie zamykamy drogę do poprawy, do zmiany, do ulepszenia, udoskonalenia.

 

argument-238529_1280

Ostatnią barierą, którą omówię to filtrowanie. W momencie kiedy z kimś rozmawiamy, oczekujemy często konkretnych informacji i jeśli je już uzyskamy, to przestajemy słuchać, odpływamy we własnych fantazjach i nie wiemy co jeszcze ma ten ktoś do powiedzenia. To jest o tyle kuszące i trudne zarazem, że każdy z nas przez cały dzień zbiera doświadczenia i wieczorem, kiedy opowiadamy sobie z mężem czy żoną o tym co się działo, to każdy z nas jest skłonny do takiego filtrowania informacji – wyłapujemy tylko charakterystyczne słowa, fragmenty i zapadamy myślami we własnych przeżyciach. Przez to umyka nam całościowy obraz przeżyć drugiej osoby wyłaniający się z opowieści. Jak często małżonkowie po kilku latach stwierdzają, ze mieszkają z kimś obcym pod jednym dachem? Nie tylko dlatego, że nie dzielą się przeżyciami, ale właśnie dlatego, że nie słuchają.

 

Jeśli chodzi o bariery w komunikacji, które wynikają z naszego nastawienia wewnętrznego, to tyle. Dla tych, którzy chcą zgłębić ten temat polecam McKay M, Davis M – „Sztuka skutecznego porozumiewania się”.

hand-782688_1280

W kolejnych postach przejdziemy do słuchania, a raczej do prawidłowych nawyków, jakie ułatwią nam słuchanie bliskich. A już za kilka dni na stronie pojawią się ćwiczenia do pobrania cz. 3

Zapraszam!

 



4 thoughts on “Mechanizmy, jakich warto unikać w komunikacji cd.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

7 + 1 =