Dar komunikacji można wypracować: sztuka świadomego słuchania

Dar komunikacji można wypracować: sztuka świadomego słuchania

morning-819362_1280 

  Dobre słuchanie to umiejętność, nad którą osobiście będę pracowała chyba do końca życia. Jedni mają dar całkowitej empatii i łatwego wchodzenia w czyjeś problemy inni uczą się tego przez całe życie z powodzeniem. A jeszcze inni nie mają daru i nie wykazują chęci nauki i dziwią się dlaczego nikt ich nie rozumie, dlaczego mają tak mało dobrych przyjaciół. Skąd ciągłe konflikty w związkach i nieporozumienia w rodzinie? W pierwszym poście o słuchaniu pisałam o aktywności i empatii. Bierność, lub brak okazywania emocji sprawiają, że nie nasz rozmówca nie wie jak jest przyjmowane to co nam opowiada, czy jest dla nas interesujące, albo przynajmniej chętnie słuchane. A przecież domyślamy się jakie to przykre uczucie, kiedy opowiadając o czymś dla nas istotnym, coś co budzi w nas głębokie emocje i spotykamy się ze ścianą, brakiem zrozumienia, akceptacji, obojętnością itp.

download

Dziś kolejne dwa kroki do nauki dobrego słuchania:

  1. Słuchanie otwarte – wiąże się trudnościami w komunikacji jak osądzanie i filtrowanie. Jeśli nasze nastawienie do rozmówcy jest negatywne z jakiegokolwiek powodu, to nie usłyszymy wszystkiego co do nas mówi, bo jesteśmy zamknięci na tę osobę, na prawdę o niej i o jej problemie. Ale to nie wszystko, jeśli rozmawiamy z kimś kogo nie lubimy, to bezpowrotnie możemy stracić szansę na usłyszenie prawdy o sobie, na spojrzenie na swoje błędy jej/jego oczami. Tylko dlatego, że filtrujemy komunikaty od tego kogoś i do naszego umysłu nie dociera cała treść tylko ta odfiltrowana. Towarzyszy temu lęk, że możemy nie mieć racji, a to z kolei zagraża naszemu poczuciu wartości.

Ćwiczenie:

Zamiana ról

liczba osób: tyle ile uczestniczyło we wspominanej kłótni

czas: 20 minut

materiały: kartki dla uczestników i długopisy

Przebieg: uczestnicy przypominają sobie ostatni konflikt, kłótnię, zapisują na kartkach swoje argumenty, w miarę możliwości wszystkie. Następnie uczestnicy przekazują sobie kartki nawzajem i otrzymują czyjąś rolę i argumenty do zagrania. Spór powinien ponownie zaistnieć, ale tym razem każdy przedstawia argumenty strony przeciwnej. Jeśli brakuje tych argumentów na kartkach, to trzeba dołożyć wszelkich starań, aby podtrzymać stanowisko.

Po ustalonym czasie uczestnicy opowiadają sobie co odczuwali, przeżywali, co zrozumieli podczas ćwiczenia.

FAEVFTT6YM

  1. Słuchanie świadome – to słuchanie na tyle uważne, że porównujemy to co słyszymy z doświadczeniem, zdobyta wiedzą itp., bez osądzania i filtrowania, sprawdzamy, czy to co słyszymy jest spójne z tym co już wiemy. Drugi aspekt świadomego słuchania, to sprawdzanie spójności tego co słyszymy z tym co widzimy. Czyli spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych. Jeśli coś nam nie gra, budzi się w nas podświadomy brak zaufania do danej osoby, ale może to też świadczyć o wewnętrznej walce z jakimś problemem, z czymś co przerasta rozmówcę i odzwierciedla się właśnie w braku spójności.

MÓWIENIE I SŁUCHANIE W KONFLIKTACH (nie tylko) Z BLISKIMI:

  • Mów krótko i zwięźle o swoim problemie
  • Nie oceniaj, nie krytykuj
  • Używaj słownictwa pełnego szacunku dla tej drugiej osoby
  • Mów o sobie, o swoich odczuciach, emocjach jakie dana sytuacja w tobie budzi
  • skup całą uwagę na partnerze, aby w pełni zrozumieć jego/jej uczucia
  • nie poprawiaj tego co mówi, nie sprzeciwiaj się temu
  • zadawaj pytania by lepiej zrozumieć

marionetka

 

A Ty co jeszcze byś dopisał/a do listy „przykazań” dobrej komunikacji?



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

+ 87 = 88