Tagi

, , , , , , , , , ,

Udostępnij na:

Na blogu dużo ostatnio o kryzysach, o tych momentach w małżeńskim życiu, które stwarzają okazję do powolnego sączenia się nieporozumień, rozczarowania i frustracji, a ostatecznie prowadzą do rozłamu. Możesz przeczytać min. TU Bardzo łatwo w codziennym życiu zatracić się w obowiązkach, popaść w rutynę permanentnego zmęczenia i skupić się na własnych brakach, niedociągnięciach czy niespełnieniu oczekiwań jakie narastają wobec małżonka. Wówczas niepostrzeżenie wkradają się niechciane emocje, uczucia, z którymi możemy nie dać sobie rady zwłaszcza jeśli spiętrzą one do monstrualnych rozmiarów i całkowicie stracimy nad nimi kontrolę. Do tego nie można dopuścić, bo automatycznie niszczy to nasze relacje z bliskimi i nas samych.

Jeśli Ty również doświadczasz niechcianych trudnych emocji, to czytaj dalej!

zdj1

Z emocjami należy radzić sobie na bieżąco, nie wolno ich zakopać, ukryć, czy nawet odłożyć na wieczne potem. Zgodzisz się z tym prawda? Przykre, złe emocje to nie bigos i odgrzewane będą tylko twardsze, bardziej zapiekłe i trudniejsze do pokonania. Należy się z nimi zmierzyć jak najszybciej i pozostawić za sobą.

JAKIE EMOCJE SPRAWIAJĄ NAJWIĘCEJ PROBLEMÓW?

  • Złość
  • Smutek
  • Strach
  • Żal
  • Zazdrość
  • Poczucie niesprawiedliwości

Ten podział nie odzwierciedla w 100% podstawowych emocji jakie wyróżnia psychologia, ale z pewnością odnajdziesz w nim coś co i Tobie jest bliskie. Przygotowałam też dla Ciebie listę tych trudniejszych emocji wraz z 3 ćwiczeniami, które pomogą Ci zapanować nad tą sferą twojego życia.


Jest jeszcze coś bardzo ważnego o czym albo my zapominamy albo ludzie wokół nas: Masz prawo czuć to co czujesz, ma prawo być Ci z tym źle i te emocje nie są złe, tylko trudne. Trzeba je przejść, przetrawić, a nie z nimi walczyć. Nie walcz, tylko staw im czoła!

Społeczeństwo wymaga teraz od nas bycia dyspozycyjnym, pracowitym, wolnym, ale… na smyczy telefonu służbowego. W odpowiednim wieku mamy zacząć pełnić określone role społeczne i pod presją nie akceptacji wypruwać żyły, aby zadowolić wszystkich wokół. Oczywiście powinnyśmy to robić okraszając każdy dzień entuzjazmem i radością, bo jeśli przez nieuwagę zdejmiemy z twarzy uśmiech firmowy nr 5.3, to znaczy, że nie potrafimy nad sobą zapanować.

Lista emocji jakie mogą Ci towarzyszyć każdego ciężkiego dnia


CO ZROBIĆ KIEDY CZUJESZ, ŻE ZBLIŻA SIĘ (WIELKI)WYBUCH?

  • 3 RZECZY, KTÓRE POWINNAŚ ZROBIĆ OD RAZU:
  1. Oddychaj – zamknij oczy i zrób kilka dużych, głębokich wdechów. To pozwoli na dotlenienie mózgu i zwolnienie biegu skotłowanych myśli.
  2. Przyjmij do wiadomości, że właśnie przytłaczają Cię emocje i masz prawo sobie z nimi nie radzić, ale w tym momencie trzeba się wziąć w garść
  3. Napij się i pomyśl – woda, sok, słodka herbata dobrze zrobią dostarczając do mózgu cukier, zniwelują suchość w ustach i gardle, które z reguły pojawiają się w sytuacjach stresowych. Pomyśl o tym kiedy będziesz mogła sobie pozwolić na uzewnętrznienie tego co czujesz. Konkretnie kiedy? Wieczorem, jutro za 2 dni? To tylko parę chwil, a sama świadomość, że wiesz kiedy się tym zajmiesz uspokoi Cię choć odrobinę
  • JAK SIĘ ROZBROIĆ I NA NOWO UCZESAĆ EMOCJE:

Znajdź czas i to jak najszybciej na zmierzenie się z tym co się w Tobie kotłuje. Czasami istotne jest miejsce, ale nie zawsze. Nieraz wystarczy jakiekolwiek miejsce do siedzenia, nawet nie musi być wygodnie. Innym razem trzeba pójść na spacer do parku, lasu albo w inne znaczące symboliczne miejsce.

zdj2

Porozmawiaj – najlepiej ze współmałżonkiem, powiedz co czujesz, nawet jeśli jeszcze do końca nie wiesz co to jest. Mów, opisuj sytuacje, porównuj do tego co było, wyrzuć z siebie to co boli. Jakimi słowami? Nie mów o tym co ktoś robi Tobie, ale o tym co Ty czujesz kiedy… Wtedy taki komunikat nie rani drugiej osoby, bo nie ocenia, nie oskarża. Mówienie pozwoli na ułożenie tego co Cię przerasta, na właściwe nazwanie uczuć, prawidłowe przyporządkowanie ich do konkretnych zdarzeń i dostrzeżenie jak wzajemnie na siebie wpływają.

Wykrzycz, wypłacz, wybiegaj – po prostu daj upust emocjom. Większość tych trudniejszych uczuć doprowadza nas do łez, ale czasem to nie wystarczy. Kiedy już porozmawiasz i ułożysz w głowie to co było chaosem, postaraj się zmęczyć fizycznie, aby ostatecznie przez mięśnie wyrzucić resztki złości, bezsilności, żalu. Może to być bieganie, jazda na rowerze, pływanie, a nawet intensywne sprzątanie – pamiętaj jednak, że to etap końcowy, a nie sposób na zagłuszanie tego co się dzieje!

Zaplanuj – złość, strach, żal, smutek, zazdrość to wszystko wiąże się z tym co aktualnie przeżywasz. Na najbliższe dni, tygodnie powinnaś zaplanować unikanie sytuacji, które wywołują w Tobie tak gwałtowna reakcję. To nie uciekanie, ale świadoma ochrona, bo Twój organizm potrzebuje odpoczynku, aby wyciszyć emocje i na nowo rozsądnie reagować na stresujący bodziec.

UWAGA! PRAKTYCZNE ĆWICZENIE REDUKUJĄCE STRES!

balony

Czego potrzebujesz: Balony (możesz nabyć kilka w najbliższym kiosku), marker, szpilka

Co robisz? Nadmuchujesz po kolei balony, na nich piszesz markerem to co Cię frustruje, co jest powodem żalu, strachu, złości, poczucia niesprawiedliwości. Następnie kolejno przebijasz balony szpilką, możesz też zgniatać je dopóki nie pękną.

Co zyskasz dzięki temu ćwiczeniu? Po pierwsze dotlenisz się, dlatego warto mieć kilka balonów pod ręką i traktować je jak apteczkę 🙂 Po drugie skupisz się i zastanowisz jakie uczucia Ci towarzyszą, nazwiesz je. Po trzecie spisując uczucia na balonie wyrzucasz je z siebie i w końcu niszcząc balon z hukiem symbolicznie niszczysz to co jest trudne, wyzwalasz się od tego.

Gdybyś jeszcze nie pobrał listy emocji i uczuć wraz z ćwiczeniami, to tu masz jeszcze możliwość 🙂


Jeśli znasz kogoś, komu przyda się ten artykuł, to proszę podziel się nim, udostępnij.

A jeżeli masz własne sprawdzone sposoby na radzenie sobie z emocjami, to napisz w komentarzu, abyśmy mogli skorzystać 🙂